Doomtrooper forum » Doomtrooper

Nya regler för Doomtrooper

(13 posts)
  1. Jag tycker Doomtrooper är ett snabbt och roligt kortspel men det finns vissa saker som förstör det. Jag har även spelat Magic och det var nyttigt att jämföra.

Det finns enligt mig tre saker som förstör Doomtrooper:

1. Ingen balans angående kortövertag. Alla som spelat Doomtrooper på hög nivå vet att det till stor del handlar om att den som drar flest kort vinner. Det som är fel med Doomtrooper jämfört med till exempel Magic är att om en spelare börjar få kortövertag så fortsätter det och den andra spelaren har ofta svårt att komma ikapp.
    2. Att man nästan alltid vinner runda 2-3 om man spelar på hög nivå. Man använder bara 1-2 krigare.
    3. Att baskorten i leken på hög nivå är typ 50 kort. Det betyder att det är bara 10 kort som skiljer olika lekar och när man spelar så ser man hela tiden samma kort.

Regeländringar för att rätta till nummer ett ovan:

Alla kort som rycker kort från motståndarens hand ska vara restrictade. Jag tror de redan är de men om inte alla är det så ska de vara det. Även alla kort som gör att man får dra mer kort ska vara restrictade: Gömt förråd, full tank, utökade möjligheter och andra jag inte kommer ihåg nu.

Regeländringar för att rätta till nummer två ovan:

Regeln för tomt anfall (anfall med krigare mot spelare) ska ändras till att endast en krigare får göra ETT tomt anfall per spelrunda. Jag skulle även vilja ändra reglerna angående krigandet så att man tar in fler krigare i spel. Till exempel att varje krigare man har får göra var sitt anfall i en spelrunda. Då är det plötsligt positivt att ha flera krigare ute i spel samtidigt - precis som det egentligen ska vara. Exakt hur detta ska fungera vet jag inte, det får vi diskutera.

Regeländringar för att rätta till nummer tre ovan:

Istället för att ha 5 kort av varje i sin lek så ändrar vi det till 3 eller 4. Diskutera.

Andra regeländringar:

Nuförtiden går ingen frivilligt i skydd. Regeln för skydd skrevs när krigare hade 5 i snitt i värden. Så istället för att ge +3 i R ska skydd ge +5 i R enligt mig. Då blir inte heller Ynkrygg ett så himla bra kort längre.

Luthersk lärjunge är ett för bra kort och finns med i alla lekar. Jag tycker att kontringseffekten även ska kosta 5S. Då blir det plötsligt mer intressant och det finns något motståndaren kan göra.

Utökade möjligheter är ett alldeles för bra kort och gör obalans i spelet. Jag tycker att för varje kort ytterligare än 7 man vill dra ska kosta 1S och man behöver inte dra mer. Jag testade detta i ett spel och det funkade bra.

Angående reliker så ska man inte kunna få välja om effekten ska vara på eller av, det gör kristallkulan ett alldeles för bra kort.

Jag har testat ovan regler en gång och det var mycket roligare.

Diskutera!

Posted 4 år ago #
  2. Border
    Medlem

Angående nummer 1:
    Gör alla kortryck OCH kortdragare begränsade SAMT att de tas ur spel istället för att kasseras så är jag med.

Angående nummer 2:
    Jag vill poängtera att man bara ska kunna göra ETT tomt anfall på en spelare. Denna handling kallas i nya (nåja) 2nd ed Doomtrooper för Sabotage istället. Alla krigare med anfallsvärde och rustningsvärde kan utföra en sabotagehandling OM motståndaren inte har några krigare på bordet som skydd. Detta räknas som en anfallshandling men är INTE en sådan i egentlig mening, då det finns kort som ger fler anfallshandlingar. Således kan endast ett sabotage utföras per spelare och spelrunda.

Det finns en del kort som gör att man får bonusar om man har flera krigare på bordet. Utnyttja dem istället för att göra om reglerna.

Angående nummer 3:
    Ett format där endast 3 av varje kort var tillåtet testades i officiella sammanhang och föll väl ut 'sådär'. Då fanns tillägget att alla Krigare med P4 eller mindre fick man ha 6st av i leken. Har även testat "highlander" där man endast får ha ett kort av varje, men då blev mortifikatorer och konsten alldeles för bra. Tre som kortlimit fungerar. Man får garanterat se fler kort användas då.

Angående övriga förslag:

Skydd:
    Spela ut krigare i skydd suger (mycket tack vare Ynkrygg) oavsett om man får +3 eller +5 på R. Hela aktionen borde tas bort egentligen.

Luthersk Lärjunge:
    Visst han är bra, ingen tvekan om det. En roligare kontring mot hans förmåga är att hans inbyggda "feltolkning" negeras om motståndaren (dvs du) också kasserar en krigare. LL tas ur spel dock - din kasseras bara. Låter det ok?

Utökade Möjligheter:
    Om kortet begränsas till en per lek så tror jag inte att den kommer vara ett så stort problem. Annars så ändra det till att man får ha 8 kort på handen istället för 10. Borde balansera det en del.

Välja om vissa kort används eller inte:
    Reliker, utrustning och specialkort har alla sin speciella plats i MoaCB (Mother of all Combat Breakdown). Den finns på officiella hemsidan. En relik är ju en form av speciell utrustning egentligen. Klart man måste välja om den ska användas eller inte. Samma saker gäller för alla dina utrustningskort UTOM fordon.

Posted 4 år ago #
  3. Ang regel 1:

Visst de kan tas ur spel med.

Ang regel 2:

Just det, så var det det hette. Du skrev det jag menade.

Angående fler krigare så kan vi ju testa lite olika alternativ.

Ang regel 3:

Låter bra ju. Så 3 blir det då, intressant.

Skydd:

Lite onödigt att ta bort tycker jag. Hur var det nu med ynkrygg, man kunde väl pröjsa 5S för att alltid negera effekten? Det tycker jag i alla fall.

Luthersk Lärjunge:

Det låter roligt, det kör vi på. Det bidrar också till fler krigare i spel.

Utökade Möjligheter:

Även om det är en per lek är det problem. Den plockas med Begäran och om en har den och inte den andra så ger den en stor obalans. 8 istället för 10 är en megaskillnad men låter rätt bra. Då blir kortet plötsligt bara ett "ok" kort. Men det jag skrev angående spelpoäng, speciell orsak varför du inte gillar det?

Välja om vissa kort används eller inte:

Du har säkerligen rätt men det känns konstigt eftersom vi aldrig spelar så. Angående reliken kristallkulan så känns den lite för bra. Finns väl bara förfalskning som tar bort den och kombon med ilians barn känns lite ... för bra. Restricta kristallkulan?

Posted 4 år ago #
  4. Border
    Medlem

3-korts limit med samma antal begränsade kort som officiella listan samt max 6st av krigare med P4 eller mindre.

Låter ok. Ska försöka snickra ihop en sådan lek, eller flera hehe.

Ynkrygg.
    Alla motståndarens Krigare går i skydd. Krigare redan i Skydd kasseras om inte dess ägare betalar 5S. Korten blir betydligt sämre med "nya" sabotagereglerna och 3-kortslimit. Tidigare var det ju för att rensa bordet för ett massivt tomanfall för vinst. de S som fanns togs bort med Negativ Karma.

Utökade Möjligheter.
    Spelpoäng ska användas för att spela ut krigare..hehe...inte dra kort. Kombomöjligheterna blir enorma. Jag tycker 8 kort är mycket bra redan det. Titta på kortet Paladins Belöning från Apocalypse och säg vad du tycker om det.

Luthersk Lärjunge.
    Kanon. Den varianten har jag funderat rätt länge på. Således ska det tillföras en rad på Luthersk Lärjunge - denna kontringseffekt negeras om motståndaren kasserar en krigare. LL tas ur spel i vilket fall.

Bara för att ni spelat "fel" gör det inte reglerna dåliga.
    Det finns "Förfalskning" som tar hand om reliken. Det finns "Minnesförlust" som inte gör honom till ett Ilians barn länge. "Den renande Elden", Våg av Rättfärdighet, mfl kort. Jag kan säkert komma på fler svarskort. Är du rädd för reliker? Ha 3 Förfalskning i din sideboard. Spela ut större krigare själv. Det är knappast en oövervinnerlig kombo.

Posted 4 år ago #
  5. Hmm, ok då. Då säger vi så med reglerna preliminärt för testning så kan vi se hur det går.

Posted 4 år ago #
  6. Beckius
    Medlem

Låter fint, är detta reglerna vi testade en gång för ett tag sen Jim?
    Kommer inte ihåg.

Posted 4 år ago #
  7. Nej inte riktigt tror jag. Kommer inte heller riktigt ihåg.

Posted 4 år ago #
  8. Lunatic
    Medlem

Vill minnas att det på någon officiell sida redan finns regler för större delen av dessa balansfrågor.

Posted 4 år ago #
  9. Border
    Medlem

ja det gör det, men de suger getpung då de i princip kräver Doomtrooper 2nd edition kort för att fungera. Och bland dem finns det en massa helt galna kort som återför spelet till exakt samma status som innan.

Prova att spela efter de riktlinjer vi dragit upp ovan och du kommer garanterat få ett "bättre" spel.

Posted 4 år ago #
  10. Lunatic
    Medlem

Känns lite smårörigt att läsa ihop reglerna såhär. Får man föreslå en lista med de nya reglerna, som kan uppdateras vid förändring?

Tror dock jag snappade upp det mesta. Min nästan ospelade Mishima kontroll lek fetedör:)

Posted 4 år ago #
  11. Border
    Medlem

Jim kan ju sammanställa och skriva ner det på hemsidan hehe

Posted 4 år ago #
  12. Border
    Medlem

Hej, Välkommen tillbaka forumet - vi har saknat det - i alla fall jag.

Jag kikade igenom vad du skrev och allt verkar jättebra UTOM den sista punkten. Den är onödig och i tillför inget speciellt. I rättvisans namn borde samma sak gälla för Utrustningskort också då. Reliker är redan unika (dvs det får bara finnas EN i spel samtidigt) och med max 3 i leken blir de inte speciellt kraft fulla. Jag tror du tänker på "de lägre tjänarnas kristallkula". Har du inga andra motmedel i din lek mot den så är det bara att designa om din lek och framför allt din sideboard.

Posted 2 år ago #

RSS-feed för det här ämnet

Svara

You must log in to post.