Jag tycker Doomtrooper är ett snabbt och roligt kortspel men det finns vissa saker som förstör det. Jag har även spelat Magic och det var nyttigt att jämföra.
Det finns enligt mig tre saker som förstör Doomtrooper:
- Ingen balans angående kortövertag. Alla som spelat Doomtrooper på hög nivå vet att det till stor del handlar om att den som drar flest kort vinner. Det som är fel med Doomtrooper jämfört med till exempel Magic är att om en spelare börjar få kortövertag så fortsätter det och den andra spelaren har ofta svårt att komma ikapp.
- Att man nästan alltid vinner runda 2-3 om man spelar på hög nivå. Man använder bara 1-2 krigare.
- Att baskorten i leken på hög nivå är typ 50 kort. Det betyder att det är bara 10 kort som skiljer olika lekar och när man spelar så ser man hela tiden samma kort.
Regeländringar för att rätta till nummer ett ovan:
Alla kort som rycker kort från motståndarens hand ska vara restrictade. Jag tror de redan är de men om inte alla är det så ska de vara det. Även alla kort som gör att man får dra mer kort ska vara restrictade: Gömt förråd, full tank, utökade möjligheter och andra jag inte kommer ihåg nu.
Regeländringar för att rätta till nummer två ovan:
Regeln för tomt anfall (anfall med krigare mot spelare) ska ändras till att endast en krigare får göra ETT tomt anfall per spelrunda. Jag skulle även vilja ändra reglerna angående krigandet så att man tar in fler krigare i spel. Till exempel att varje krigare man har får göra var sitt anfall i en spelrunda. Då är det plötsligt positivt att ha flera krigare ute i spel samtidigt - precis som det egentligen ska vara. Exakt hur detta ska fungera vet jag inte, det får vi diskutera.
Regeländringar för att rätta till nummer tre ovan:
Istället för att ha 5 kort av varje i sin lek så ändrar vi det till 3 eller 4. Diskutera.
Andra regeländringar:
Nuförtiden går ingen frivilligt i skydd. Regeln för skydd skrevs när krigare hade 5 i snitt i värden. Så istället för att ge +3 i R ska skydd ge +5 i R enligt mig. Då blir inte heller Ynkrygg ett så himla bra kort längre.
Luthersk lärjunge är ett för bra kort och finns med i alla lekar. Jag tycker att kontringseffekten även ska kosta 5S. Då blir det plötsligt mer intressant och det finns något motståndaren kan göra.
Utökade möjligheter är ett alldeles för bra kort och gör obalans i spelet. Jag tycker att för varje kort ytterligare än 7 man vill dra ska kosta 1S och man behöver inte dra mer. Jag testade detta i ett spel och det funkade bra.
Angående reliker så ska man inte kunna få välja om effekten ska vara på eller av, det gör kristallkulan ett alldeles för bra kort.
Jag har testat ovan regler en gång och det var mycket roligare.
Diskutera!