Doomtrooper
Doomtrooper

Nya regler

Nya regeländringar för Doomtrooper såsom utarbetats av Jim Westergren och testare under slutet av år 2007

Introduktion

Jag tycker Doomtrooper är ett snabbt och roligt kortspel men det finns vissa saker som förstör det. Jag har även spelat Magic och det var nyttigt att jämföra.

Det finns enligt mig tre saker som förstör Doomtrooper:

  1. Ingen balans angående kortövertag. Alla som spelat Doomtrooper på hög nivå vet att det till stor del handlar om att den som drar flest kort vinner. Det som är fel med Doomtrooper jämfört med till exempel Magic är att om en spelare börjar få kortövertag så fortsätter det och den andra spelaren har ofta svårt att komma ikapp.
  2. Att man nästan alltid vinner runda 2-3 om man spelar på hög nivå. Man använder bara 1-2 krigare.
  3. Att baskorten i leken på hög nivå är typ 50 kort. Det betyder att det är bara 10 kort som skiljer olika lekar och när man spelar så ser man hela tiden samma kort.

Regeländringar för att rätta till ovan

(Restrictad = endast 1 kort i leken)

  • Alla kort som rycker kort från motståndarens händer är restrictade.
  • Alla kort som gör att man får dra mer kort (Gömt förråd, full tank, utökade möjligheter, osv) är restrictade.
  • Utökade möjligheter: för varje kort utöver 7 som man drar vid sin dragfas kostar 1 spelpoäng.
  • Endast ett Sabotage (anfall mot spelare som inte har krigare ute) kan göras per spelare och spelrunda.
  • Istället för att kunna använda 5 kort av varje i sin lek är detta nu begränsat till 3. Krigare med P4 eller lägre kan man dock ha 6 stycken av.
  • Den Lutherska Lärjungen är även restrictad.
  • En effekt som en relik ger till en krigare är alltid på, man kan inte säga att man inte använder en relik.